Mapa z oznaczoną lokalizacją firmy jest istotnym elementem strony internetowej, graficzna prezentacja adresu ułatwia dotarcie Klienta do Państwa. Prezentacja lokalizacji na mapie jest szczególnie przydatna w przypadku firm posiadających biuro obsługi klienta lub oferujących usługi pod wskazanym adresem. Sprawdza się również w przypadku sklepów internetowych oferujących sprzedaż stacjonarną lub internetowych z możliwością odbioru osobistego pod wskazanym adresem. Nasuwa się pytanie jakie są możliwe rozwiązania i które rozwiązania sprawdzają się najlepiej. Odpowiedź nie jest jednoznaczna, wybór mapy i sposobu oznakowania zależy od wielu czynników, jednak obecnie większość serwisów korzysta z rozwiązania opartego o Google Maps gdyż jest to rozwiązanie wygodne i łatwe do wdrożenia.
Mapa w oparciu o Google maps
Umieszczenie mapy dojazdowej opartej na technologii Google Maps ma wiele zalet. Google Map jest mapą bardzo popularną i dobrze znaną wśród internautów, dzięki czemu większość użytkowników nie ma żadnych problemów z jej obsługą, interfejs mapy jest intuicyjny. Mapa posiada wiele dodatkowych funkcji, takich jak opcję powiększenia/oddalenia, zmianę kadru, możliwość wyświetlenia mapy ulic oraz tez prezentującej ukształtowanie terenu. Są to udogodnienia które znacząco zwiększają możliwości użytkownika i pozwalają na łatwe i dokładne zlokalizowanie obiektu w kontekście charakterystycznych miejsc, ulic czy obiektów. Dodatkowo, istnieje możliwość przejścia z mapki na stronie bezpośrednio do mapy Google Maps i skorzystania z dodatkowych funkcji jak np. wyznaczenie trasy. Mapa jest dostosowana do urządzeń przenośnych więc wygląd na smartfonach czy tabletach jest czytelny i wygodny a dodatkowo posiada opcję nawigacji pieszej lub samochodowej. Oprócz zalet wynikających z walorów funkcjonalnych i użytkowych warto wspomnieć o walorach związanych z wdrożeniem mapy. Koszt wdrożenia w przypadku najprostszej wersji mapy opartej na obiekcie iFrame jest stosunkowo mały, ale może wzrosnąć w zależności od stopnia personalizacji. W przypadku kiedy funkcjonalność podstawowej wersji mapy nie jest wystarczająca istnieje możliwość umieszczenia mapy w oparciu o tzw. Google Maps API. Jest to zbiór funkcji JavaScript pozwalających na bardziej precyzyjne dostosowanie mapy na stronie czyli jej personalizację np. w zakresie zmiany wyglądu lub oznakowania miejsc. Standardowa mapa wygląda tak jak na stronie Google Maps. Korzystając z API możliwa jest zmian kolorystyki mapy na bardziej dostosowaną do wyglądu Państwa strony. Dodatkowo możliwa jest zmiana standardowych znaczników na mapie oraz modyfikacja dymków według szczegółowych potrzeb. W taki przypadku mapka dojazdowa staje się spójna z szatą graficzną strony co podnosi walory estetyczne, funkcjonalność i prestiż strony. Warto nadmienić że korzystając z API możliwe jest również oznakowanie wielu różnych lokalizacji a nawet wyszczególnienie obszarów na jednej mapce. Może to być przydatne zwłaszcza w przypadku firm posiadających kilka siedzib czy biur obsługi klientów.
Powyższe atuty sprawiają, że mapka dojazdowa wykonana w oparciu o Google Maps jest rozwiązaniem bardzo praktycznym i często stosowanym. To rozwiązanie ma jednak pewne minusy. Podstawowy minus dotyczy kwestii prywatności. Decydując się na mapę Google jednocześnie akceptujemy regulamin korzystania z Google Maps w ramach którego firma Google ma możliwość zbierania informacji jak np. ilość wyświetleń, lokalizację i zapewne wiele innych danych o użytkownikach. W przypadku Google API konieczna jest rejestracja użytkownika w konsoli Google, a to wymaga akceptacji regulaminów Google. Kolejnym „minusem” są limit wyświetleń. Otóż w przypadku dużej ilości wyświetleń korzystanie z Google Maps może wiązać się z dodatkową płatnością. Limity zmieniają się dość często. więc nie warto wyszczególniać konkretnych liczb, warto jednak wspomnieć. że są to limity dość wysokie i w większości przypadków użytkownicy nie ponoszą dodatkowych opłat za użytkowanie mapy. Istnieje możliwość zablokowania wyświetlania mapy po przekroczeniu darmowych limitów co uchroni nas przed naliczeniem opłaty ale jednocześnie spowoduje zablokowanie mapy na stronie. W sierpniu 2018 roku Google wprowadziło dość znaczącą zmianę w zakresie użytkowania Google maps poprzez API. W ramach zmian wprowadzono obowiązek podania danych karty kredytowej która będzie obciążona po przekroczeniu dostęnych limitów. Na obecną chwilę limit wynosi 200$ miesięcznie, jest to kwota jaką Google automatycznie udostępnia co miesiąc dla zarejestrowanego użytkownika Google API. Ta zmiana spowodowała że część osob zrezygnowała z używania Google maps na własnej stronie.
W powyższym artykule przedstawiono zalety i minusy wykorzystania mapy Google Maps w celu wykonania mapki dojazdowej. W większości przypadków ilość zalet płynących z wykorzystania Google Maps przewyższa negatywne aspekty wynikające z zastosowania tego typu rozwiązania. To sprawia że w obecnie Google Maps jest podstawowym narzędziem do prezentacji lokalizacji firmy na stronie.
Zapraszamy do kontaktu jeśli są Państwo zainteresowani wykonaniem mapy dojazdowej do Państwa firmy.
2 komentarze do “Mapa dojazdowa na stronie internetowej – lokalizacja firmy na stronie www”
Ciekawy artykuł, ostatnio dodawałam mapę dojazdową na stronie, firma wdrożyła podstawową wersja Google Maps, ale nie dali opcji dodatkowej personalizacji wyglądu, nie wiedziałam że jest taka możliwość. Przyznam, że mapa w kolorystyce nawiązującej do szaty graficznej robi wrażenie, następnym razem zwrócę na to uwagę.
Mapa dojazdowa jest ważnym elementem na stronie, Google maps to moim zdaniem najlepszy wariant, dużo osób używa nawigacji Google maps więc jednym kliknięciem może uruchomić nawigację bezpośrednio z mojej strony www.