Dla restauracji - strona www, system zamawiania onlineFAQPomocWskazówki i porady

Wdrożenie zamawiania jedzenia na stronie restauracji vs na portalu – porównanie cen

Sprzedaż jedzenia online - interaktywne menu restauracji

Zamawianie jedzenia online stało się bardzo popularne. Klienci coraz częściej decydują się na taką formę zakupu bo jest ona dla nich wygodniejsza. Chociaż taka forma zamawiania sprawdza się w określonych okolicznościach, np zamówienie do pracy, na szybką kolację, raczej tam gdzie nie ma czasu na celebrowanie posiłku, a raczej chodzi o ugaszenie głodu mimo to jest bardzo popularna. Ile kosztuje wdrożenia zamawiania jedzenia na stronie restauracji, a ile kosztuje aktywowanie zamawiana na portalu zamawiania jedzenia online?

Portale oferujące zamawianie jedzenia online

Na rynku można znaleźć kilka portali zamawiania jedzenia online, najbardziej znane to pyszne pizzaportal i zamawiaj.online. Dodanie restauracji do portalu jest zwykle darmowe, niekiedy wymagany jest zakup urządzeń jak drukarka zamówień, ale nie zawsze jest to konieczne. Koszt związany z publikacją menu restauracji na portalu to opłata prowizyjna naliczana od zamówień zrealizowanych poprzez portal. Koszty są zróżnicowane począwszy ok około 5% nawet do 14%. Plusem wdrożenia zamawiania poprzez udostępnianie menu restauracji na portalu jest możliwość pozyskania nowych klientów. Restauracja nie musi prowadzić działań marketingowych bo tego typu prace są prowadzone przez właścicieli portalu. Niestety każdy kij ma dwa końce, są też minusy tego wariantu zamawiania jedzenia. Podstawowy minus to możliwość przejścia klientów do konkurencyjnej restauracji, oferta jest w końcu prezentowana w tej samej aplikacji czy portalu. Kolejna niedogodność to telefoniczne zgłaszanie zmian w ofercie menu. Często zdarza się że restauracja nie ma swojego panelu zarządzania menu swojej restauracji i wszelkie zmiany musi zgłaszać do obsługi portalu. Są systemy, które posiadają panel jak np. zamawiaj.online, ale często takiej opcji nie ma. Jeśli chcemy zmienić ceny czy dania to musimy kontaktować się telefonicznie, czasami zdarzają się limity ilości zmian jakie można wykonać bez ponoszenia dodatkowych kosztów.

Plusy aktywowania zamówień poprzez portal:

  • marketing po stronie portalu
  • możliwość pozyskania nowych klientów

Minusy:

  • wysokie prowizje
  • brak panelu zarządzania (nie zawsze) i brak możliwości samodzielnej modyfikacji menu
  • możliwość utraty własnych klientów na rzecz konkurencji

Zamawianie jedzenia bezpośrednio na stronie www restauracji

Wdrożenia zamawiania jedzenia na stronie internetowej polega na dodaniu odpowiednich mechanizmów bezpośrednio do strony www restauracji. Mechanizmy zamawiania po umożliwiają zarządzanie i publikację menu restauracji z opcją dodawania dań do koszyka i finalizacji zamówienia. Do tego dochodzi cały szereg funkcjonalności pobocznych koniecznych do prawidłowego przeprowadzenia procesu zamawiania takich jak np. zarządzanie godzinami pracy restauracji i kuchni, wybór adresu dostawy, formy zamówienia, płatności, czasu dostawy itp. Są to mechanizmy podobne do tych na portalach zamawiania jedzenia online, ale umieszczone bezpośrednio na stronie restauracji. Ile kosztuje wdrożenie zamawiania na stronie restauracji?

Koszty są zwykle niższe od opcji portalowej. Forma rozliczenia również jest zróżnicowana w zależności od firmy oferującej system zamawiania jedzenia online. Może to być opłata prowizyjna od zamówień zarejestrowanych w systemie, wówczas spotykamy prowizje od 6 do 13%. zasadniczo są nieco niższe nić w przypadku portalu Niekiedy firmy zamiast prowizji proponują rozliczenie w formie stałej opłaty abonamentowa, wysokość opłaty jest zróżnicowana, waha się od około 50zł nawet do 250zł/m-ąc). Bardzo rzadko zdarza się, że płatność jest jednorazowa za wdrożenie systemu – np. restauracja.online daje taki wariant wdrożenia. Jest to jednak sporadyczne, i jednocześnie najbardziej opłacalne rozwiązanie. Opłata abonamentowa zwykle po przekalkulowaniu wychodzi podobnie jak prowizje. Minusem tego rozwiązania jest ograniczony zasięg do własnych klientów. Ale każda restauracja posiada grono swoich klientów, ma też zwykle stronę Facebook z dużą ilością obserwatorów. Może więc z łatwością dotrzeć do tych odbiorców informując ich i możliwości zamawiania na stronie restauracji i zachęcając do składania tą drogą zamówień poprze udostępnianie dań ewentualne promocje (oczywiście jeśli funkcjonalność systemu zamawiania jedzenia na to pozwala).

Dodatkowym atutem tej opcji wdrożenia zamawiania jedzenia jest możliwość uzyskania strony internetowej restauracji w bardzo atrakcyjnej cenie. Często firmy oferujące wdrażanie jedzenia na stronie restauracji oferują wykonanie strony dla restauracji. Firma restauracja.online oferuje taką stronę w cenie systemu zamawiania.

Plusy aktywowania zamówień na własnej stronie restauracji:

  • stosunkowo niskie koszty (prowizje)
  • możliwość jednoczesnego wdrożenia nowej strony internetowej w niskiej cenie lub nawet za darmo (w ramach abonamentu lub prowizji)
  • możliwość dowolnej edycji danych i menu poprzez własny panel zarządzania
  • możliwość zawieszenia lub wstrzymania zamówień online
  • budowanie marki restauracji i własnego grona klientów

Minusy:

  • marketing i pozyskanie klientów po stronie restauracji

Podsumowanie

Jak to zwykle bywa oba rozwiązania mają zalety i wady. Trudno jednoznacznie określić, który wariant jest lepszy. Tańszym rozwiązaniem jest raczej wdrożenie zamawiania na stronie restauracji, ale jest to również nieco bardziej wymagające rozwiązanie. Najlepiej wdrożyć oba warianty, powiem więcej, zamawianie na portalu można wdrożyć w kilu miejscach jednocześnie opłaty są naliczanie od prowizji to nic nie stracimy jeśli nie będzie zamówień z któregoś źródła. Jest jednak pewne ograniczenie mianowicie każda zmiana ceny czy zawartości menu wymagać będzie zaktualizowania danych w kilku miejscach. Idealnie gdyby w jednym miejscu zarządzać danymi restauracji i menu i te dane byłyby publikowane na stronie i jednocześnie na portalu. Tak jest w przypadku systemu zamawiaj.online i restauracja.online – portal i system na stronie mają jeden wspólny panel zarządzania. To duże ułatwienie.

Reasumując, warto wybrać portal o możliwie niskich prowizjach bo opłaty rzędu 9 i więcej procent są raczej zaporowe. Dobrze jeśli mamy dostęp do panelu zarządzania menu i sami możemy wprowadzać zmiany kiedy chcemy, jeszcze lepiej jeśli panel jest jeden dla obu wariantów publikacji menu restauracji i zamawiania online.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *