Na rynku jest kilka portali oferujących zamawianie jedzenia, wśród największych należy wymienić pyszne.pl, pizzaportal, zjemy.co i zamawiaj.online. Czy warto dołączyć do portali oferujących składanie zamówień online? A może lepiej wdrożyć zamawianie jadzenia na stronie restauracji? Artykuł porusza tematykę zamawiania jedzenia online z perspektywy restauracji.
Zamawianie jedzenia na portalach online
Coraz częściej restauracje sięgają po nowoczesne rozwiązania pozwalające na zwiększenie sprzedaży jakimi są niewątpliwie portale pozwalające na zamawianie jedzenia online. Internetowe zakupy ubrań, sprzętu czy kosmetyków już dawno stały się normą, teraz przyszedł czas również na zamawianie jedzenia online. Zapewne nie wszystkie restauracje są z tego powodu zadowolone, z jednej strony pojawia się możliwość zwiększenia sprzedaży poprzez zamówienia online jednocześnie restauracja staje się przede wszystkim dostawcą jedzenia, właściwie to jedynie punktem wydawania posiłków. Przy zamówieniach poprzez portale przestaje być istotny klimat w lokalu, wystrój, obsługa, a nawet lokalizacja restauracji, w zamian większej rangi nabiera kwestia ceny, czasu realizacji i dostępnych promocji. Jest to szczególnie zniechęcające dla restauracji, które włożyły dużo pracy, pieniędzy i często po prostu serca w aranżację i wystrój lokalu. Teraz nastały czasy w których są „zmuszone” do rywalizacji z lokalami, które od początku były nastawione na szybką sprzedaż, tzw. fast-foody. Rywalizacja w tej formie raczej nie ma sensu, lokale posiadające ciekawy wystrój „z klimatem”, dobrą lokalizacją, autorskie menu są na przegranej pozycji bo te atuty przestają mieć znaczenia przy sprzedaży na portalach z opcją zamawiania jedzenia. Aby podjąć rywalizację należałoby skupić się na innych aspektach i stać się fast-foodem w złym tego słowa znaczeniu. Oczywiście można rozpocząć współpracę z portalami na zasadzie dodatkowej, traktowanej “po macoszemu” formy sprzedaży, takie portale zwykle rozliczają sprzedaż na podstawie prowizji, więc w przypadku małej sprzedaży koszt będzie niewielki. Ale czy jedyna możliwość to dołączyć do rynku zamówień online poprzez bierne uczestnictwo na platformach które mają inne cele, priorytety i wartości?
Zamawianie online na stronie restauracji – ciekawa alternatywa dla portali zamawiania jedzenia online
Na rynku jest kilka firm oferujących wdrożenie systemu zamawiania jedzenia online bezpośrednio na stronie restauracji. Taki system jest ciekawą alternatywą dla znanych portali zamawiania jedzenia online.
Przejdź do oferty wdrożenia systemu zamawiania jedzenia online
System zamawiania jedzenia online na nowej lub istniejącej stronie restauracji albo na portalu zamawiaj.online to nie tylko zwiększenie sprzedaży poprzez zamówienia na wynos lub z dostawą, ale również zwiększenie sprzedaży w lokalu poprzez przyciągnięcie nowych klientów i promocję restauracji i jej karty dań na portalach społecznościowych
Zamawianie jedzenia na stronie restauracji jest rozwiązaniem idealnym dla autorskich restauracji chcących zachować swój styl, klimat i przyciągnąć klientów do lokalu jednocześnie nie pozostając w tyle na polu zamówień online i wszechogarniającego internetu. System zamawiania na stronie restauracji to zasadniczo funkcjonalność taka sama jak na portalach zamawiania online, klient ma możliwość przeglądania karty dań, konfiguracji dania i tworzenia zamówienia. Nad całością czuwa system, który kontroluje czy dane są prawidłowe, wylicza ceny, czasy przygotowania i dostawy. Generuje odpowiednie powiadomienia, tworzy podsumowania i statystyki umożliwiające analizę sprzedaży. Funkcjonalność takiego systemu w kwestiach zasadniczych jest podobna niezależnie od dostawcy, system zasadniczo umożliwia złożenie zamówienia w restauracji. Różnice są widoczne w wyglądzie i zastosowanych rozwiązaniach informatycznych, w prowizjach i kosztach wdrożenia oraz w szczegółach, które to paradoksalnie mają zasadnicze znaczenie.
Portale vs zamówienia na stronie restauracji
Zamówienia online na stronie restauracji zazwyczaj pozwalają na zachowanie autonomii i niezależności, daje wolną rękę restauracji. Restauracja jest administratorem danych i może w dowolnej chwili zmodyfikować menu, czasy pracy, dostawy, ceny czy zawiesić przyjmowanie zamówień. Oczywiście nie każdy system daje takie same możliwości, ale w przypadku systemu dostarczanego przez firmę Stronex.pl takie możliwości są dostępne. Część systemów narzuca jednak reguły i blokuje opcję pozwalającą na zawieszenie i wznowienie zamówień, warto to sprawdzić wybierając rozwiązanie dla swojej restauracji.
W systemie zamówień online na stronie restauracji ważna jest możliwość personalizacji mechanizmu zamawiania i nadania wyglądu nawiązującego do szaty graficznej strony restauracji. Takie mechanizmy sprawiają, że system zamawiania staje się integralną częścią strony restauracji, dzięki temu wzbogaca stronę restauracji i podnosi jej prestiż.
Ważne są również możliwości w zakresie wdrożenia systemu zamawiania na istniejącej stronie restauracji. Jeśli restauracja posiada swoją stronę www wówczas system zamawiania jest wdrażany na zasadzie dodatkowego komponentu, który nie ingeruje w istniejącą stronę, funkcjonuje jako łatwy do wdrożenia i jednocześnie posiadający bardzo bogatą funkcjonalności „dodatek”.
Koszty i prowizje w przypadku zamówień online
System zamówień online to skomplikowany i zaawansowany mechanizm, w ramach którego jest realizowany cały proces począwszy od prezentacji oferty poprzez przygotowanie i złożenie zamówienia, aż po dostawę lub odbiór zamówienia w restauracji. W procesie uczestniczy kilku użytkowników takich jak klient, restauracja, dostawca, zadaniem systemu jest sprawna koordynacja procesów i relacji między tymi użytkownikami, co pozwala na płynną współpracę użytkowników. Wykonanie i dalsze rozwijanie oprogramowania zapewniającego taką funkcjonalności jest kosztowne, do tego dochodzą stałe koszty serwisowania i utrzymania systemu. Te kwestie mają swoje odzwierciedlenie w cenach wdrożenia systemu zamawiania jedzenia online. Na szczęście koszty zwykle są naliczane w jedyny rozsądny sposób – w formie prowizji od zamówień składanych poprzez system (niektóre firmy dodatkowo naliczają stałe kwoty abonamentowe i warto na to zwrócić uwagę). Można więc powiedzieć, że dzięki systemowi zamawiania online restauracja otrzymuje nowe zamówienia i klientów w zamian oddaje część dochodu jaki w ten sposób uzyskała. To uczciwe podejście, ale kluczowa kwestia dotyczy wysokości prowizji. Stawki są bardzo zróżnicowane i sięgają od kilku procent do nawet 15% wartości zamówień składanych drogą online. W przypadku zamówień składanych poprzez system wdrożony na stronie restauracji prowizje generalnie są mniejsze. Zdarza się, że firmy oferują pakiet darmowej funkcjonalności – jak np. firma Stronex.pl – a opłaty są pobierane za usługi dodatkowe. W przypadku portali oferujących zamawiania jedzenia online jak pyszne czy pizzaportal użytkownicy skarżą się na zbyt duże – dwucyfrowe prowizje. W przypadku portalu zamawiaj.online prowizje są rzędu kilku procent, a warunki współpracy mogą być negocjowane indywidualnie, co jest dodatkową zaletą.
Podsumowanie
Zamawianie jedzenia online na stronie restauracji lub udostępnienie oferty restauracji na portalu zamawiania staje się powoli czymś naturalnym. Jest kwestią czasu kiedy forma zamawiania poprzez urządzenia typu tablet czy smartfon stanie się podstawową formą zamawiania w restauracjach czy tego chcemy czy nie. Wiele osób ma sentyment do tradycyjnych form sprzedaży i zamawiania, w ramach której jest nawiązywana swoista relacja pomiędzy zamawiającym a obsługą, restauracją. Brak pospiechu, wymiana kilku dodatkowych zdań i krótka rozmowa to dodatkowe atuty. Nowe pokolenie i czasy niosą jednak ze sobą nowe technologie i możliwości, a w konsekwencji nowe zwyczaje i rozwiązania.
Zamawianie na portalach online jest rozwiązaniem sprzyjającym gastronomii typu „fast food” w dobrym tego słowa znaczeniu. Stosunkowo niska cena zwiększa konkurencyjność restauracji na portalu, pozwala na uzyskanie większej sprzedaży. Aspekty jakościowe czy klimat i autorska kuchnia i menu nie są tu tak docenianie jak cena i czas realizacji.
W przypadku restauracji o autorskim profilu, wystroju i kuchni, stawiających na klientów w lokalu raczej wskazane jest wdrożenie zamówień bezpośrednio na stronie swojej restauracji. Pozwala to na zwiększenie prestiżu i aktywne funkcjonowanie w świecie nowoczesnych rozwiązań z jednoczesnych zachowaniem własnej tożsamości i budowaniem marki.
W przypadku rozwiązań firmy Stronex.pl możliwe jest połączenie opcji sprzedaży na portalu z wariantem wdrożenia systemu zamawiania jedzenia na stronie restauracji. Biorąc pod uwagę możliwość otrzymania darmowych rozwiązań z opcją aktywacji płatnych funkcji, niskie prowizje ustalane indywidualnie jest to bardzo konkurencyjne rozwiązanie.
Firma Stronex oferuje wdrożenie systemu zamawiania jedzenia online na portalu zamawiaj.online lub bezpośrednio na stronie restauracji. Podstawowa funkcjonalność jest darmowa, funkcje dodatkowe można aktywować lub wyłączyć w dowolnym momencie w zależności od potrzeb restauracji. Dodatkowo w systemie istnieje możliwość aktywowania modułu rezerwacji stolika online.
Więcej na temat wdrożenia systemu zamawiania jedzenia online
5 komentarzy do “Zamawianie jedzenia online na stronie restauracji lub portalu”
Prowizje pyszne są bardzo wysokie, jest to duży koszt dla naszego lokalu. Od kilku miesięcy mamy opcję zamawiania na naszej stronie (zamówienia online – wtyczka na stronę restauracji firmy Stronex.pl) i mogę potwierdzić, że koszty duuużo niższe, a funkcjonalność i możliwości większe niż na pyszne.pl! Część naszych Klientów już zamawia przez naszą stronę 🙂 ..szkoda że tak późno się zorientowałam że takie rozwiązania są możliwe.
Potwierdzam, prowizje pyszne są zaporowe, to nie ma sensu. Do tego słaba jakość usług. Obecnie wdrożyłem zamawiaj.online ..napiszę jakie wrażenia za kilka tygodni. System zapowiada się bardzo dobrze, w porównaniu z wariantami pyszne lub pizza portal jestem pozytywnie zaskoczony, zwłaszcza panelem. Wreszcie mogę sam zarządzać menu i zamówieniami.
Panie Kamilu czekamy z niecierpliwością na Pana opinię. Opinia i zdanie restauracji zawsze jest dla nas bardzo istotne.
Po kilku miesiącach użytkowania systemu zamawiaj.online mogę z czystym sumieniem polecić to rozwiązanie. Oprócz szerokiej funkcjonalności dużym atutem jest wsparcie ze strony firmy Stronex, która jest otwarta na wszelkie uwagi i dostosowuje system do indywidualnych potrzeb restauracji. To duży komfort.
Dziękujemy za komentarz i opinię