Co powinna zawierać strona restauracji, na jakie elementy zwrócić uwagę wybierając stronę restauracji? W artykule dokonaliśmy przeglądu rozwiązań jakie są dostępne na rynku takich jak interaktywna karta dań na stronie restauracji czy system składania zamówień online.
Strona internetowa składa się ze stałych elementów jak nagłówek, menu, treść i stopka. Strona dla restauracji z pewnością powinna zawierać te elementy, ale czy to wystarczy? A co z kartą dań, która jest podstawą funkcjonowania każdej restauracji?
Karta dań na stronie restauracji
Karta dań to kluczowy element każdej restauracji, podobnie powinno być w przypadku strony www. To właśnie manu restauracji powinno być głównym elementem strony restauracji, Jednak w praktyce tendencja jest zupełnie inna. Przeglądając strony restauracji dostrzegalny jest trend w ramach którego menu restauracji jest raczej marginalizowane, wykonane „na sztukę”. Zdarza się że jest zupełnie pomijane, często jest publikowane w oparciu o skan menu papierowego, dostępnego w lokalu restauracji. Czasami zdarza się, że takie menu jest publikowane w formie dokumentu pdf. Taka wersja jest nieco lepszym rozwiązaniem, ale nadal pozostawia wiele do życzenia. Takie rozwiązania nie są wystarczające zwłaszcza w dobie smartfonów są one kompletnie niepraktyczne i przez to zniechęcają do odwiedzenia lokalu.
Firma Stronex.pl oferuje wykonanie strony www dla restauracji wyposażonej w interaktywne menu i możliwość uruchomienia zamówień online na stronie www restauracji lub na FB lub wdrożenie zamówień online na dowolnej istniejącej stronie www.
Firma Stronex.pl oferuje wykonanie strony www dla restauracji wyposażonej w interaktywne menu i możliwość uruchomienia zamówień online na stronie www restauracji lub na FB lub wdrożenie zamówień online na dowolnej istniejącej stronie www.
Więcej na temat rozwiązani informatycznych dla restauracji
Dla czego takie rozwiązania nie są wystarczające? Weźmy pierwszy wariant jaki często spotykamy na stronach restauracji czyli menu w formie zeskanowanej karty dań. Takie rozwiązanie nie pozwala na skalowanie wielkości tekstu chyba że poprzez powiększenie zdjęcia z menu. Ale nawet wtedy na smartfonie nie jest to czytelne, powiększenie na małym ekranie smartfona nie daje zamierzonego efektu, tekst jest rozmyty, czcionka mała. Brak możliwości zapoznania się z opisem, czy cenami. Kolejny bardzo popularny wariant menu to pdf, jest to nieco lepsze rozwiązanie, ale nadal nie mamy możliwości czytelnego zaprezentowania menu na małych ekranach. Dodatkowo pdf jest otwierany w przeglądarce w nowej karcie co generuje dodatkowe zamieszanie. Ostatnim wariantem publikacji menu restauracji jest wersja karty dań w wersji tekstowej. Jest to zdecydowanie najlepszy z dotychczasowo opisanych wariantów prezentacji menu restauracji, ale niestety rzadko spotykany.
Menu w tekstowej formie wiąże się zwykle z większym kosztem wdrożenia i problemami w przypadku edycji dań. Główny problem związanym z edycją menu w wersji tekstowej jest technologia i budowa panelu edycji treści CMS który najczęściej jest przystosowany do prezentacji tradycyjnych treści spotykanych na stronach internetowych, np. CMS WordPress, Joomla czy inne dedykowane do prezentacji treści w formacie tekstu, z podziałem na akapity, a w menu mamy raczej układ tabelaryczny (nazwa, cena, dodatki, opis, niekiedy zdjęcie). To sprawia, że trudno jest utrzymać spójny wygląd poszczególnych pozycji menu, a układ jest taki sam.
Problem nieczytelnego menu na stronie restauracji dotyczy około 90% stron restauracji. Dlaczego tak wiele stron restauracji zawiera nieczytelne, wykonane w przedawnionej technologii karty dań? Zasadnicze powody są dwa, pierwszy wynika z trendu jaki obserwujemy w ostatnich latach w ramach którego nastąpił gwałtowny wzrost użytkowników korzystających ze smartfonów, w dodatku używających smartfonów jako podstawowego narzędzia do przeglądania sieci. To spowodowało, że rozwiązania stosowane na stronach internetowych restauracji jakie były stosowane jeszcze kilka lat temu stały się obecnie nieaktualne, a że odbyło się to w bardzo krótkim czasie to większość stron restauracji nie zostało jeszcze zaktualizowanych. Drugim problemem jest kwestia rozwiązań dostępnych na rynku. Firmy świadczące usługi wykonania strony dla restauracji oferują usługę wykonania strony dla różnych branży i nie posiadają narzędzi które pozwalają na wykonanie dedykowanych rozwiązań specjalnie dla restauracji.
Interaktywne menu na stronie restauracji
Ze względu na opisane mankamenty najlepszym rozwiązaniem jest zastosowanie oprogramowania dedykowanego. Na rynku pojawiają się narzędzia pozwalające na dodanie estetycznego menu na stronie restauracji. Takie oprogramowanie jest przystosowane do tworzenia menu restauracji i pozwala na dodawanie poszczególnych pozycji menu (dań, napojów dodatków) w łatwy sposób, zawiera odrębne pola do uzupełnienia nazwy dania, zdjęcia, opisu, rozmiaru czy ceny, Bardziej zaawansowane rozwiązania pozwalają na tworzenie wariantów dania, jest to bardzo wygodne, np wariant z frytkami lub pure, sałatka z buraczków lub marchewka z groszkiem. Inna funkcjonalność która również jest bardzo przydatna w przypadku tworzenia menu restauracji to dodatki do dania. Można w łatwy sposób wyszczególnić listę dodatkowych pozycji jakie można zamówić do danego dania, szczególnie przydatne w przypadku pizzy (opcjonalne sosy czy komponenty do pizzy).
Profesjonalne oprogramowanie powinno umożliwiać publikację interaktywnego menu restauracji bezpośrednio na stronie restauracji, dodatkowo dawać możliwość aktywowania systemu zamówień online, który pozwala na zamawianie jedzenia z opcją na wynos lub z dostawą bezpośrednio na stronie restauracji. Oprócz wspomnianej funkcjonalności w ramach systemu zamawiania online powinien znajdować się mechanizm rezerwacji stolika w restauracji również dostępny w formie dodatku do strony restauracji. Rozwiązania tego typu gwarantują maksymalną przejrzystość i czytelność menu restauracji, oraz dają duże możliwości na promowanie restauracji w mediach społecznościowych jak Facebook. Dodanie wpisu promującego danie wraz ze zdjęciem dania, opisem i promocjami to kwestia jednego kliknięcia. Warto również wspomnieć o możliwościach umieszczenia interaktywnego menu restauracji bezpośrednio na stronie Fanpage restauracji ale takie rozwiązania są bardzo rzadko spotykane. Posiadając taki zestaw narzędzi restauracja ma możliwość promowania restauracji i obsługę zamówień online na wielu kanałach dystrybucji począwszy od własnej strony internetowej, aż po social media czy zewnętrzne portal zamawiania online.